Krizne situacije vodilnih: Kdo bo ob vas, ko se zaplete?

Na vrhu je človek sam. V vas in vaše odločitve so uprte vse oči. Sodelavci in znanci vas opazujejo z mešanico občudovanja, nelagodja, zavisti, odpora, pričakovanja; odvisno od trenutka, v katerem se pogledi srečajo. Sami pa se pa se o strateških dilemah in osebnih skrbeh nimate s kom pogovoriti. Kdo bo ob vas, ko se zaplete?

Prispevek je bil objavljen v reviji HR&M, št. 22, jun/jul 2019, letnik 5.

Od daleč se namreč prav vsako vodilno mesto zdi kot kraljevi prestol, ki v očeh opazovalcev zagotavlja čisti prestiž, moč odločanja in višje plačilo za neko prekladanje papirjev in vodenje sestankov. Nihče, ki še ni nosil odgovornosti vodenja ljudi, ne more razumeti, da je vodilno delovno mesto v resnici fakirski stol, na katerem je prava umetnost dlje časa sedeti. Kandidati, ki se že dolgo vidijo na vašem mestu, so v stalni pripravljenosti in če jih vprašate, je že čas, skrajni čas. Da je delo vodje težko, odgovorno, izčrpljujoče in večkrat nemogoče, ostaja skrito. Tudi njim. Eno zahtevno vodilno delovno mesto bi bilo zanje, ki menijo, da bi zmogli bolje, sicer najboljša šola ponižnosti in streznitve, vendar moramo misliti na organizacijo in ljudi, ki bi jih vodili.

Temna plat vodenja ostaja skrita

Kako prikladna tarča za najrazličnejše frustracije in napade je vodja, ostaja skrito. Razumljivo, saj o temni plati vodenja ne govorite. Vse križe in težave z vodilno funkcijo praviloma zadržite zase in jih jemljete nase. Vpeti v vsakdanje obveznosti se, dokler gre, prepričujete, da so razraščajoče se sistemske anomalije normalne in da boste, če zmorejo drugi, zmogli tudi sami. Skrito pa ostaja, da sistemske anomalije (sploh v rokah aktivnih nasprotnikov) lahko strejo vsakega, še tako močnega izpostavljenega posameznika. Tako vas, vodje, aktivni nasprotniki nemoteno lomijo takrat in tako, da najbolj boli. Vsem na očeh. Zato bodite pozorni na tvegane odločitve, posebej na tiste, ki niso vaše, a so podpisane z vašim imenom. Ko se bo zapletlo, namreč posebne okoliščine ne bodo nikogar zanimale, vaši nasprotniki pa bodo poskrbeli, da se bo ogorčenje razplamtelo.

 

In kdo bo pomagal vam?

Ko so sodelavci v težavah, pričakujejo vašo pomoč. Ko se nad organizacijo, ki jo vodite, začnejo zbirati temni oblaki, ki bodo slej ko prej dosegli tudi vas, sodelavci pričakujejo, da boste že nekako uredili. Obremenjujoče in nevarno je, če tudi sami od sebe pričakujete vse rešitve in vse odgovore v vseh okoliščinah. Preden se začne resno zapletati (sploh pa, ko se začne), je dobro, da ste realni in prizanesljivi do sebe. Dovolj ste močni, da lahko sprejmete strokovno pomoč. In pritiski na vodilne posameznike v kriznih situacijah takšno pomoč nedvomno terjajo. Dejstvo je, da se vodilni o strateških dilemah in osebnih skrbeh nima znotraj hiše s kom pogovoriti. Tudi s kolegi na podobnih delovnih mestih, ki vodijo v drugih institucijah, ne. Pogovori vodilnih med seboj so namreč podobni objavam na Facebooku. Navidezno se namreč zdi, da ljudje okrog vas nimajo prav nobenih težav. Toda iluzija veselja in uspehov, »srečnih« obrazov, ki si odfiltrirajo vse gube in skrbi, je krhka. Če tudi sami počnete enako, potem veste, kako naporne so te predstave za javnost, sploh, ko človeka razjedajo skrbi in dvomi. In hude zgodbe prinesejo veliko skrbi in dvomov, saj je to čas, ko se okrog vas in v vas ruši vse, kar ste gradili in v kar ste verjeli.

Družbeno ogorčenje, namenjeno prav vam

Slej ko prej se nekega jutra prebudite v družbeno ogorčenje, namenjeno prav vam. Tokrat ste slaba novica vi sami. Pride dan, ko vam na sodišču javnega mnenja zaradi dejanskega ali še pogosteje izmišljenega zdrsa poskušajo vzeti dobro ime, dostojanstvo in prihodnost. Teh hudih zgodb je mnogo in zadnjih deset let jih, skupaj z izpostavljenimi posamezniki, rešujemo brez prestanka. Pritiski na vodilne v kriznih situacijah so izjemni in na trenutke se ljudem pod pritiskom zdi, da je brezizhodno.  Ker mnogi posamezniki, ki ostanejo brez pomoči, klonijo pod pritiski, je pomembno, da veste, da je vsaka, še tako huda situacija rešljiva. Vendar pa notranji viri ne zadoščajo. To so hude zgodbe, očitki, pritiski in procesi, ki terjajo premišljeno strateško, strokovno in etično upravljanje krizne situacije od samega začetka. Torej vsaj od trenutka, ko se začne zapletati in postanete tarča obtožb in pritiskov. Kajti sodišče javnega mnenja ne prenaša ugovorov in pritožb. Deluje hitro in učinkovito. Ujeto v mrežo družbenih napetosti, utvar in predsodkov brezkompromisno obračuna s tistimi, ki izstopajo in so v napoto. Poskrbeti moramo, da vašim aktivnim nasprotnikom v nameri, da vam s pomočjo te sistemske bližnjice vzamejo dobro ime, funkcijo in dostojanstvo, ne bo uspelo. Časa je malo in prostora za napačen korak ni.

Življenje izven vodilne funkcije

Dr. Damjana Pondelek, direktorica podjetja Urednica

Ko ste na vodilni funkciji, ki ni strokovne narave, imejte v mislih njeno začasnost. Minila bo, preden boste uresničili načrte in preden boste pripravljeni na slovo. Skupaj z njo bodo odšli tudi vsi “prijatelji”, vezani na vašo funkcijo. Ko luči ugasnejo, zastor pade. Takrat nihče več ne ploska in le malokdo vas še pozna. Razmislite o tem, preden se zgodi. Kajti zgodi se. Le pripravljeni zmorejo, ko je čas, oditi dostojanstveno in brez grenkobe živeti naprej. Naj vam zagotovim, da življenje izven vodilne funkcije obstaja. Le pripraviti se je treba, da vas preveč ne preseneti in ne potre (ne)pričakovano. Pomaga, če tudi v času odgovornega vodenja skrbite za bližnje in tiste tri najboljše prijatelje od prej. Ti bodo edini ob vas, ko pride ta čas.

Dr. Damjana Pondelek, direktorica podjetja Urednica,d.o.o., je strokovnjakinja za strateški in krizni menedžement in strateška svetovalka vodstvom in kolektivom v zahtevnih okoliščinah. Te so močna spodbuda za nujne organizacijske spremembe, stabilno rast in krepitev podjetja, vodstva in sodelavcev. Podjetja spremlja v obdobju velikih sprememb in transformacije in pri tem svetuje lastnikom, vodstvu in sodelavcem. Pogovorimo se: damjana.pondelek@urednica.si

V kriznih situacijah, aferah in drugih hudih zgodbah potrebujete strokovno pomoč.

Najhitrejša pot do nas: mobilni telefon: 041 773 540, e-pošta info@urednica.si

Pri povzemanju naših vsebin, prosimo, navedite vir in povezavo. Sicer pa smo veseli, če pomembne vsebine najdejo pot.