
Pripadnost sodelavcev ni samoumevna. Šele, ko se sodelavci počutijo vključene, spoštovane, cenjene, slišane, razumljene, se lahko začnemo pogovarjati o pripadnosti. Zato moramo okrepiti vodje, da bodo hoteli in zmogli voditi svoje ljudi na način, da bodo sodelavci ŽELELI ostati in prispevati.
Piše: Dr. Damjana Pondelek, svetovalka vodstvom in kolektivom pri krepitvi odnosov, komunikacije, vodenja, organizacijske kulture.
Pripadnost je čustvena in psihološka povezanost, ki jo zaposleni čutijo oz. ne čutijo do svojega delovnega okolja, sodelavcev, vrednot in ciljev organizacije. Visoka pripadnost vodi v večjo produktivnost, boljše odnose, manjši absentizem in nižjo fluktuacijo.
Na pripadnost vplivajo številni dejavniki, med drugim osebne vrednote zaposlenih, njihove izkušnje in pričakovanja. Vendar imajo delodajalci v rokah ključne vzvode, s katerimi lahko pripadnost sodelavcev krepijo.
Vodje lahko s svojim vedenjem, odločitvami in pristopom neposredno vplivajo na to, kako se zaposleni počutijo v delovnem okolju. Skozi organizacijsko kulturo, lasten stil vodenja, spodbujanje razvoja, priznavanje dosežkov in podporo ravnovesju med delom in zasebnim življenjem lahko vodje, zlasti neposredno nadrejeni, gradijo močno pripadnost sodelavcev.

Organizacijska kultura spoštovanja, zaupanja in varnosti.
Ko zaposleni čutijo, da so del odprtega, vključujočega in spoštljivega okolja, se njihova pripadnost krepi. Organizacijska kultura, ki spodbuja transparentnost, medsebojno zaupanje in sodelovanje, omogoča, da se posamezniki počutijo varne in cenjene. To lahko dosežemo z jasno opredeljenimi vrednotami, ki jih vodje in sodelavci tudi živijo, z jasno zastavljenimi cilji, krepitvijo sodelovanja in rednimi povratnimi informacijami. Prijaznost in empatija, pa zgodi se čarovnija.
Živimo vrednote organizacije: Vodimo transparentno, pravično in s spoštovanjem do sodelavcev, začenši z odkrito in pravočasno komunikacijo o odločitvah.
Spodbujajmo sodelovanje: Organizirajmo timske aktivnosti, izobraževanja, delavnice, kjer zaposleni spoštljivo izmenjujejo ideje in gradijo medsebojne odnose.
Delujmo enakopravno: Enakopravno obravnavajmo vse člane ekipe in spodbujajmo dialog.
Ustvarjajmo varen prostor: Poslušajmo zaposlene brez obsojanja in spodbujajmo povratne informacije, da se vsak počuti slišanega.
Z zgledom in aktivnim povezovanjem ekipe krepimo občutek pripadnosti. Ko zaposleni vidijo, da je kultura organizacije pristna in vključujoča ter jo vodje dejansko živimo, se počutijo varne in sprejete.
Vodenje z zgledom.
Vodje imajo ključno vlogo pri krepitvi pripadnosti sodelavcev. Empatični, pravični in vizionarski vodje, ki znajo prisluhniti in motivirati, gradijo močne odnose z zaposlenimi. Takšni vodje postavljajo jasne cilje, obenem pa pokažejo, da cenijo trud in prispevek vsakega posameznika. Zato je pomembno, da krepimo vodstvene kompetence, zlasti na področju komunikacije, odnosov, reševanja konfliktov, vodenja z zgledom. Ko zaposleni čutijo, da jih vodja podpira in navdihuje, se pri sodelavcih zavezanost organizaciji poveča.
Aktivno poslušajmo: Redno se pogovarjajmo z zaposlenimi, tudi individualno, prisluhnimo njihovim izzivom in pokažimo, da nam je mar.
Dajajmo jasne usmeritve: Postavljajmo dosegljive cilje in zaposlenim pomagajmo razumeti, kako njihov prispevek vpliva na uspeh organizacije.
Izkazujmo empatijo: Vodja izkazuje empatijo do sodelavcev z aktivnim poslušanjem, razumevanjem njihovih čustev in perspektiv ter s prilagajanjem svojega pristopa njihovim potrebam. Zato spodbujajmo odprto komunikacijo, izrazimo zanimanje za izzive in ideje sodelavcev, ponudimo podporo pri osebnih ali delovnih težavah ter priznavajmo dosežke sodelavcev. Gradimo zaupanje z iskrenostjo, spoštovanjem različnih mnenj. Pokažimo, da nam je mar za dobrobit ekipe.
Navdihujmo z zgledom: Z lastno predanostjo in pozitivnim odnosom motivirajmo ekipo.

Rast zaposlenih.
Zaposleni, ki imajo priložnosti za učenje in razvoj, čutijo, da organizacija verjame v njihov potencial. Možnosti za izobraževanje, mentorstvo, napredovanje in prevzemanje novih odgovornosti krepijo občutek vrednosti in pripadnosti. To lahko dosežemo z vzpostavitvijo programov usposabljanja, individualnih razvojnih načrtov in krepitvijo izobraževanj. Ko zaposleni vidijo, da organizacija vlaga v njihovo prihodnost, so bolj motivirani, prispevajo k skupnemu uspehu in ostajajo dolgoročno zvesti.
Prepoznajmo potenciale: Redno spremljajmo veščine in interese zaposlenih ter jih usmerjajmo k priložnostim za rast, npr. z dodeljevanjem novih projektov.
Ponudimo mentorstvo: Delimo svoje znanje in izkušnje oz. sodelavce povežimo z drugimi mentorji v organizaciji ali izven nje.
Spodbujajmo izobraževanje: Sodelavce spodbujajmo, da se udeležujejo tečajev, delavnic ali konferenc in jih podpirajmo pri udeležbi. Pomembno je, da sodelavci rastejo tako po strokovni kot tudi po človeški plati.
Omogočajmo napredovanje: Jasno komunicirajmo možnosti za karierni razvoj in pomagajmo zaposlenim pri doseganju njihovih ciljev.
S spodbujanjem razvoja zaposlenih krepimo motivacijo in zvestobo sodelavcev, saj čutijo, da so del dolgoročne vizije organizacije.

Priznavanje in praznovanje dosežkov.
Priznanje za dobro opravljeno delo je močan dejavnik pripadnosti. Zaposleni, ki čutijo, da so njihovi dosežki opaženi in cenjeni, so bolj motivirani in povezani z organizacijo. Pripadnost lahko okrepimo z različnimi potrditvami, bodisi z bonusi, napredovanji ali drugimi oblikami nagrajevanja. Ne pozabimo na moč pohvale, ki je veter v jadra sodelavcev. Pomembno je, da je priznanje pravočasno, pravično in prilagojeno posamezniku. Sistem nagrajevanja, ki odraža vrednote organizacije in upošteva različne potrebe zaposlenih, gradi zavedanje, da je njihov prispevek pomemben in cenjen.
Pohvalimo: Pravočasno pohvalimo zaposlene za specifične dosežke in še zlasti za njihov timski prispevek.
Prilagodimo priznanje: Upoštevajmo želje posameznikov, npr. nekateri cenijo javne pohvale, drugi imajo raje pohvalo iz oči v oči.
Predlagajmo nagrade: Predlagajmo zaposlene za bonuse, napredovanja in druge oblike nagrajevanja znotraj organizacije.
Praznujmo ekipne uspehe, skupne zmage: Organizirajmo manjše dogodke ali aktivnosti, ki slavijo skupne dosežke, npr. skupno kosilo ob zaključku projekta.
S priznavanjem truda gradimo občutek vrednosti, kar zaposlene motivira, da ostanejo predani organizaciji.

Podpora dobremu počutju sodelavcev
V današnjem hitrem tempu življenja je ravnovesje med delom in zasebnim življenjem ključno za zadovoljstvo zaposlenih. Če je mogoče, ponudimo fleksibilne delovne ure, občasno možnost dela od doma, podporo pri krepitvi odnosov in komunikacije ter obvladovanju stresa. Ko zaposleni doživijo, da nam je mar za njihovo počutje, se zviša tudi njihova pripadnost.
Omogočimo fleksibilnost: Dovolimo prilagoditve urnika ali delo od doma, ko je to mogoče in za sodelavca zares pomembno, npr. za starše ali zaposlene z nujnimi, neodložljivimi osebnimi obveznostmi.
Spodbujajmo odmore: Zaposlene spomnimo, naj si vzamejo čas za počitek in bodimo z zdravim ravnovesjem tudi sami za zgled.
Podpirajmo duševno zdravje: Prisluhnimo zaposlenim, ki se soočajo s stresom, in jih usmerimo k virom podpore, npr. v programe in izobraževanja za dobro počutje, odpornost, ravnovesje.
Postavljamo realna pričakovanja: Jasno definirajmo prioritete in preprečujmo preobremenjenost ekipe z nerealnimi roki.
Z ustvarjanjem podpornega okolja krepimo občutek, da organizacija skrbi za celostno dobro počutje zaposlenih, kar povečuje njihovo pripadnost.
Pripadnost sodelavcev je ključna za uspeh vsake organizacije, vodje pa imajo pri tem nepogrešljivo vlogo. Z ustvarjanjem kulture zaupanja, spoštovanja in varnosti, kjer se zaposleni počutijo cenjene in slišane, krepimo motivacijo in zavzetost sodelavcev.
Z empatijo, jasno komunikacijo in zgledom gradimo močne ekipe, ki dosegajo in presegajo zastavljene cilje, obenem pa soustvarjajo organizacijsko kulturo spoštovanja, zaupanja, varnosti. Pripadnosti ni mogoče izsiliti. Pripadnosti se zgodi, ko poskrbimo za sodelavce. Zadovoljni, pripadni sodelavci pa so najboljše zagotovilo za dosežene cilje, zadovoljne stranke in trajnostni razvoj, uspeh organizacije.
Vabljeni, da pripadnost vaših sodelavcev in vodstvene kompetence vaših vodij okrepimo skupaj. V okviru programa OSTANI/STAY na delavnicah krepimo odnose, vodenje, sodelovanje in komunikacijo. Vse, kar sodelavci potrebujejo, da bi lahko ostali in dali vse od sebe.
