Kritika vodstva strogo prepovedana

Vodstva se pogosto nejevoljno odzovejo na morebitna opozorila ali pomisleke svojih sodelavcev. Ob tem se vselej spomnim odločevalca, ki je na začetku komunikacijskega svetovanja kar sam postavil prave temelje: »Od vas pričakujem pošteno kritiko. Tistih, ki me hvalijo, imam preveč,« je povedal.

Strateški komunikacijski svetovalci smo in moramo biti tudi prinašalci slabih novic. Tudi v primerih, ko jih naši naročniki neradi slišijo. Tudi v primerih, ko kritike, pomislekov in opozoril absolutno nočejo slišati, moramo vodstva opozarjati na komunikacijske pasti in posledice morebitnih napačnih odločitev.

Kritika vodstva strogo prepovedana

Ljudje na vrhu so velikokrat sami, zelo sami. Četudi so obdani z armado ljudi, ki so z njimi prijazni, zelo prijazni.  Podaniki dajejo vsak dan znova vedeti, kako dober in sposoben je njihov vladar. Kako dobre odločitve sprejema. Če se nanje obrne v trenutkih dvoma, mu povedo, da je to odlična odločitev. Še preden postavi vprašanje, zagotavljajo: »Kar tako naprej«!  Če bi jim človek verjel – in premnogi menijo, da ni razloga, da jim ne bi  – bi zelo hitro dobil občutek, da sprejema same dobre odločitve – eno boljšo od druge. In premnogi odločevalci ta nevaren občutek vsemogočnosti in nezmotljivosti zelo hitro vzamejo za svojega. Zato so vedno bolj ranljivi in hkrati občutljivi na morebitno kritiko, če ta po naključju še najde pot do njih. Ob glasnem aplavzu »njihovih ljudi« se zdi vsak najmanjši pomislek povsem nepotreben, moteč in tako rekoč žaljiv. V tej fazi mnogi odločevalci obglavijo, odpustijo, odslovijo… tiste tri ljudi, ki so jih še pripravljeni opozarjati na nevarnosti. Nato ostanejo nevarno sami – obdani z ljudmi, ki jim (še) vedno ploskajo. Samo tem namreč še zaupajo.

V zatišju pred viharjem uživajo v trenutkih neomajne podpore »svojih ljudi«. Idilo zmotijo le govorice, anonimke, negativna publiciteta, ki se seveda nadaljujejo, poglabljajo in širijo kot požar.

Ne zaupajte napačnim ljudem

Naj vam povem zgodbo o dveh vladarjih. Ob primopredaji je vladar, ki je zaupal napačnim ljudem (tistim, ki vedno poloskajo), izročil svojemu nasledniku dvoje pisem z navodilom, da jih lahko odpre šele, ko bo v velikih težavah. In res, že čez dobro leto je bil tudi novi vladar zaradi svojih odločitev soočen z uničujočo javno kritiko. Odprl je prvo pismo svojega predhodnika – v njem je pisalo: »Vso krivdo zvali name«. In res, aktualni vladar je pojasnil, da je za situacijo krivo bivše vodstvo in da bo storil vse, da napako popravi. Strasti so se umirile in vladar je vladal dalje. A že čez nekaj mesecev je bil zaradi sprejetih odločitev že spet v težavah in spomnil se je na drugo pismo svojega predhodnika. Odprl ga je v upanju, da se bo tudi tokrat vse uredilo. In kaj je pisalo v drugem pismu? »Dragi vladar, zdaj je čas, da tudi ti napišeš dvoje pisem.«

Ko ugasnejo luči

Če ne želite prehitro pisati pisem, ne zaupajte ljudem, ki vam vedno pritrjujejo in vam ploskajo. To niso vaši prijatelji. So le prijatelji vaše funkcije – nanjo so precej navezani; za vas jim je vseeno. Prevečkrat sem videla odločevalce, ki odhajajo zapuščeni in sami. Iskreno presenečeni in začudeni so, ker jih nihče več ne pokliče, nihče več ne povpraša za nasvet, še kavo si morajo skuhati sami in nikogar ni, ki bi jo pil z njimi. In ko po naključju spet srečajo vse te ljudi, ki so jih še pred kratkim »brezpogojno podpirali«, bivši odločevalci zlahka dobijo občutek, da so nevidni. Ljudje sicer še vedno ploskajo, vendar tokrat drugemu začasnemu nosilcu funkcije. Zato se poskusite, ko ste na vrhu, ki ni strokovne narave, zavedati  začasnosti situacije. Vsi privilegiji in »prijateljstva«, ki jih morda doživljate, so vezani na vašo funkcijo in bodo ugasnili v trenutku, ko bodo ugasnile luči.  Na nastalo situacijo ob odhodu poglejte s svetle plati. Časopise boste odtlej brali v miru, saj se tudi mediji, kot vaši najzvestejši kritiki, dan po tem ne bodo več spomnili na vas. Še vedno bodo sicer nastavljali kritična ogledala, vendar takrat že drugim.

Damjana Pondelek, strateška komunikacijska svetovalka in krizna komunikatorka, direktorica podjetja Urednica, odnosi z javnostmi, d.o.o.

Pri povzemanju naših strokovnih vsebin, prosimo, navedite vir in povezavo.